"Michael Cameron ma reputację jednego z najbardziej obiecujących kontrabasistów zarówno w tradycyjnym jak i współczesnym repertuarze...” napisał Strad (London). Michael Cameron wykonał po raz pierwszy dzieła na kontrabas m.in. takich autorów, jak Ben Johnston, Allan Segall, Violeta Dinescu, Yehuda Yannay, Herbert Brun, Erik Lund, Andrew Simpson, Stephen Taylor. Dokonał też wiele amerykańskich prawykonań między innymi takich autorów jak Sofia Gubaidulina, Kaija Saariaho, Gyorgy Kurtag, Luciano Berio, Sir Peter Maxwell Davies, Gavin Bryars.
Cameron dokonał ponad 20 nagrań i debiutował na instrumencie Gasparo wykonując „Hommage e Fantasie” Claude Baker’a („...to jest piękne...” Fanfare). Nagranie z 1996 r. dla Zuma zawiera utwory Bacha, Hindemitha, Johnstona, Segalla, i Szostakowicza. „Cameron jest niezwykle wyrafinowanym muzykiem,” napisał American Record Guide. „Cały materiał jest nagrany z polotem...Hindemith jest nadzwyczajny...”. The Strad dodał: „...Cameron ma kwiecisty styl...wszystkie utwory różnią się stylem.” Jego płyta Basso Solo zawiera utwory na kontrabas solo Bacha, Donatoniego, Berio, Perle, Mortona, i Theloniusa Monka. „Fascynujący recital dla konesera muzyki poważnej...” napisał American Record Guide. „Cameron demonstruje prawdziwe mistrzostwo w grze pizzicato i wspaniałą kontrolę rytmu i wibracji.” W recenzji Andrew Simpsona „Exhortations II”, the Double Bassist napisał „Cameron demonstruje nadzwyczajne mistrzostwo w wyzwaniach dla prawej i lewej ręki.” Nagrał również trzy płyty z dziełami Anthony’ego Braxtona i Guillermo Gregorio dla Hat Art. (...świeże, żywe i odważne... cztery gwiazdki, Downbeat). Nowa płyta z muzyką Thomasa Fredricksona została wydana w 2011, a nagranie sonat będzie wydane dla Albany Records w 2014 r. Jego sonatowy projekt poświęcony jest badaniu istniejących sonat kontrabasowych oraz zamawianiu takich dzieł na kontrabas i fortepian.
Cameron występował z Ensemble Modern, między innymi z kompozytorem Johnem Adamsem. Występował na festiwalu w Edynburgu, w Buffalo, Asian Contemporary Music Festival (Seul), Musikfestwochen (Lucerne), the National Gallery of Art in Washington, London’s Warehouse. Udzielił wiele klas mistrzowskich na wielu znanych uczelniach (Cleveland Institute of Music, Oberlin, Manhattan School of Music, Indiana University, University of Michigan, Royal Conservatory of Music w Londynie) oraz na konwencjach International Society of Bassists. W 2011 r. grał rozpoczynający recital na konwencji w San Francisco. Ponad pięćdziesiąt jego aranżacji i edycji jest opublikowanych przez BassScores Editions. “BassScores Editions ma imponujący katalog...te atrakcyjne edycje są przejrzyste i klarowne...” (Bass World).
Michael Cameron jest aktywnym pisarzem z ponad 300 artykułami opublikowanymi w Chicago Tribune, Fanfare, American String Teachers, oraz Bass World. Ukończył Indiana University. Studiował z Murray Grodner, Barry Green, Lucas Drew oraz Stuart Sankey. Otrzymał National Endowment dla wybitnych profesorów w State University of New York at Potsdam w 1996 r. Jest profesorem kontrabasu na Universityof Illinois w Urbana-Champaign.