Wykładowcy LAK 2019
Kazimierz Cyna (Polska) – kontrabas
Edukację muzyczną rozpoczął od gry na fortepianie. Następnie ukończył PSM I i II st. w Jeleniej Górze w klasie kontrabasu prof. Janusza Buszyńskiego.
Dwa lata grał na waltorni w orkiestrze wojskowej.
Studiował w Akademii Muzycznej we Wrocławiu pod kierunkiem prof. Ireny Olkiewicz i jednocześnie pracował w Filharmonii Wrocławskiej oraz w Operze Wrocławskiej.
Od 1991 roku uczy gry na kontrabasie w PSM I i II st. w Jeleniej Górze. Był także przez ponad dwadzieścia lat pierwszym kontrabasistą Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze współuczestnicząc we wszystkich jej nagraniach płytowych, licznych tournee po Europie i sukcesach artystycznych.
Od 2003 roku gra w Orkiestrze Dętej przy Filharmonii na perkusji.
Występy w kwartecie kontrabasowym Bassiona Polacca rozpoczął w 2006 roku.
Był jednym z Członków Założycieli Polskiego Stowarzyszenia Kontrabasistów we Wrocławiu, którego jest obecnie wiceprezesem.
W 1993 roku otrzymał odznakę ,,Zasłużony Działacz Kultury” nadaną przez Ministra Kultury i Sztuki, a w roku 2004 został uhonorowany ,,Brązowym Krzyżem Zasługi” za upowszechnianie kultury.
W 2014 roku otrzymał Medal od Marszałka Województwa Dolnośląskiego „Zasłużony dla Województwa Dolnośląskiego”
Gra na kontrabasie z 1864 wykonanym przez Ernsta Liebischa.
Jego hobby to krótkofalarstwo (można usłyszeć go w eterze pod znakiem SQ6FHW) a także zabytkowe samochody. Jest właścicielem samochodu GAZ-51 z 1955 roku.
Marian Pawlik
Muzyk jazzowy, kompozytor, współzałożyciel zespołu Dżamble, lutnik
Absolwent klasy kontrabasu prof. Ryszarda Dauna. Od 1966 r. związany z krakowskim klubem jazzowym Helikon.Uczestnik festiwali jazzowych: Jazz Jamboree w 1969, 1984 oraz 1985 r. Jazz nad Odrą w 1969 i 1971 r. Festiwal Polskiej Piosenki w Opolu w 1969 i 1978 r. Rok 1973 – wyjazd do USA – konsultacje u Rufusa Rieda, wybitnego jazzowego kontrabasisty amerykańskiego. Współpracował m. in. z następującymi zespołami muzycznymi i artystami: Skaldowie, Marek Grechuta i Anawa, Maanam Kory Jackowskiej, Maryla Rodowicz, Irena Jarocka, Zbigniew Wodecki, Andrzej Zaucha W 2016 r. założył kwartet jazzowy Marian Pawlik Quartet Dyskografia: Albumy autorskie: 1970 – Dżamble, Wołanie o słońce nad światem, 1984 – Beale Street Band, 1989 – Swing Orchestra Cracow, 2017 – Dżamble, Każdy marzy, każdy śni, 2018 – Marian Pawlik Quartet, Old Line Bass, Nagrania gościnne: 1968 – Skaldowie, nagranie do filmu Kulig, 1971 – Marek Grechuta i Anawa, Korowód, 1979 – pierwsze nagrania zespołu Maanam Oprócz błękitnego nieba, Hamlet oraz Blues Kory, Odznaczony honorową odznaką zasłużony dla klubów studenckich ZSSP. Od 1985 r. zajmuje się lutnictwem, budową kontrabasów mistrzowskich oraz gitar jazzowych. Do roku 2018 Marian Pawlik wykonał 32 kontrabasy, większość z nich gra w orkiestrach symfonicznych polskich oraz europejskich.
Song Yi
jest profesorem klasy kontrabasu w Central Conservatory of Music oraz Middle School w Central Conservatory of Music w Pekinie. Jest również chińskim przedstawicielem Royal Northern College of Music. Studiował u profesora Xu Hao Zhang – pierwszego kontrabasisty orkiestry Harbin Symphony Orchestra, następnie u profesora Fu Da z Central Conservatory of Music w Pekinie, a także u Jiřego Hudca – pierwszego kontrabasisty Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Czeskiej. Działalność dydaktyczną rozpoczął w 1994 r. w chińskiej Central Conservatory of Music, a jako ceniony w Chinach profesor prowadzi kursy mistrzowskie zarówno w kraju jak i za granicą. Z powodzeniem prowadzi również działalność artystyczną, występując z recitalami oraz z najważniejszymi chińskimi orkiestrami. Dokonał wielu nagrań CD z muzyką różnych gatunków. W 2005 r. w ramach propagowania edukacji w Chinach, wydał serię czterech video-podręczników gry na kontrabasie. Rok później stworzył specjalną stronę internetową, będącą platformą komunikacyjną dla nauczycieli gry na kontrabasie, studentów i uczniów z całych Chin. W ostatnich latach studenci Yi Song’a odnieśli wiele spektakularnych sukcesów na konkursach w Ludwigslust (Niemcy), Brnie (Czechy) oraz w USA
Gjorgji Cincievski
Urodzony w Skopje w Macedonii od 2010 roku jest pierwszym kontrabasistą Orkiestry Malta Philharmonic.
Studia licencjackie oraz magisterskie pod kierunkiem prof. Jiřego Hudca w prestiżowej RNCM w Manchesterze w Wielkiej Brytanii ukończył ze wszystkimi wyróżnieniami i od tamtej pory współpracuje z najbardziej prestiżowymi, najlepszymi orkiestrami oraz czołowymi artystami.
Brał udział w wielu znakomitych festiwalach na całym świecie, a oprócz działalności solistycznej oraz orkiestrowej z Malta Philharmonic, wciąż kontynuuje działalność dydaktyczną, prowadząc klasy mistrzowskie w Wielkiej Brytanii, Francji, na Łotwie, Kubie, Malcie, we Włoszech oraz w Chinach.
Dążąc do stałego poszerzania swojego repertuaru dokonał wielu znakomitych transkrypcji na kontrabas, spośród których wiele z nich nagrodzono, w tym Wariacje Goldbergowskie J. S. Bacha, Elegię op. 3 nr 1 S. Rachmaninowa, Trio fortepianowe op. 8 J. Brahmsa, Requiem op. 66 D. Poppera na trzy wiolonczele i fortepian, Koncert w stylu J. S. Bacha H. Casadesusa i inne. Niektóre z tych transkrypcji wydano pod marką Hofmeister Editions, a obecnie są upowszechniane i sprzedawane na całym świecie.
Jego ostatnią transkrypcję Wariacji Goldbergowskich J. S. Bacha na trio smyczkowe krytyka muzyczna i akademicka okrzyknęła „niewiarygodnym i wspaniałym wysiłkiem, który pozostawi ślad w światowej historii muzycznej”, a także „muzyką dla melomanów dla pokrzepienia dusz”.
Od 2014 r. jest ambasadorem marki Pirastro, a pod koniec lata 2016 r. wydane zostanie jego drugie nagranie „Macedonian Capriccio” - wirtuozowskiego utworu na kontrabas solo.
Abreu Krysztofiak Roland Grzegorz
Pochodzi z Hawany (Kuba) gdzie urodził się i mieszkał do 20 roku życia. Z muzyką związany jest od najmłodszych lat, a przygodę z kontrabasem zaczął w wieku 12 lat i po dziś dzień ten instrument wiedzie prym w jego życiu. Ukończył jedno z najsłynniejszych na Kubie Konserwatoriów Muzycznych im. Guillermo Tomasa Bouffartigues w Hawanie. Obecnie jest studentem Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie kontrabasu dr hab. Ireny Olkiewicz. Grę na kontrabasie udoskonalał również biorąc udział w klasach mistrzowskich, u takich mistrzów kontrabasu jak Roman Patkolo, Miloslav Gajdoš i Miloslav Jelinek. W latach szkolnych należał do chóru „Coro Azul”, z którym brał udział w licznych festiwalach i konkursach takich jak. „Cantorias Nacional¨ oraz występował w Teatrze Carlosa Marxa. Grał również w składzie szkolnej orkiestry symfonicznej, z którą brał udział w Narodowym Festiwalu Orkiestr Symfonicznych. W wieku 13 lat założył swój pierwszy zespół jazzowy, z którym brał udział m.in. w Konkursie Jazzowym „Jojazz”, Festiwalu „Jazz Plaza” i in. Koncertował z Młodzieżową Orkiestrą Symfoniczną oraz Kameralną Guillermo Tomas. Występował u boku takich gwiazd i zespołów jak: Wynton Marsalis, Cool and the Gang, Klazz Brothers & Cuba Percussion, Bobby Carcasses i Afrojazz, Michel Herrera i Jovenjazz, Jadasni Portillo i Cause, Emir Santacruz, Ernesto Camilo i Saxofilia. Miał okazję grać pod batutą m.in. Tomasza Bugaja, Marka Pijarowskiego, Jacka Rogali, Tadeusza Zatheya. Aktualnie koncertuje w Europie z grupą Cuba Percussion & Friends feat. Yaqueline Castellanos, a w Polsce gra z orkiestrą Rey Ceballo i Tripulacion Cubana oraz The Cuban Latin Jazz.