Od roku 1980 prowadzi klasę kontrabasu na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Wielu spośród jej absolwentów zajmuje ważne miejsce na polskiej i międzynarodowej scenie muzycznej. Są wśród nich m.in.: Roman Ziobro (Stare Dobre Małżeństwo), śp. Kazimierz Cyna (Filharmonia Dolnośląska), Krzysztof Kafka (Opera Wrocławska), Damian Kalla (Narodowe Forum Muzyki), Jakub Olejnik (Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu), Karol Kowal (Filharmonia Narodowa), Wojciech Bergander (Teatr Muzyczny Capitol), Paweł Prucnal (Narodowe Forum Muzyki), Michał Waliński (Filharmonia Opolska), Roland Grzegorz Abreu Krysztofiak (The Cuban Latin Jazz Quartet), Katarzyna Podwińska (Opera Nova w Bydgoszczy), Paweł Wołkowski (The String Quartet) oraz Satoko Waizumi (Japonia), Civan Firat Korkmaz (Filharmonia Opolska), Biagio Modena (Włochy). Federico Jose Uria Rodriguez (Hiszpania) i Abigail Grech (Malta).
Irena Olkiewicz studia ukończyła na Wydziale Instrumentalnym w PWSM we Wrocławiu. Jej pedagogami kontrabasu byli mgr Bonawentura Nancka (Bielsko Biała), prof. Edward Krysta (Wrocław), prof. Ludwig Streicher (Weimar) i Franco Muzzi (Lanciano). W latach 1978 – 1993 pełniła funkcję pierwszej kontrabasistki - solistki w Filharmonii im. W. Lutosławskiego we Wrocławiu i koncertmistrzyni Cairo Symphony Orchestra (Egipt). Była również Ekspertem Klasy Kontrabasu w Cairo Conservatoire de Musique. Zapraszana jest do prowadzenia klas mistrzowskich i jurorowania w konkursach kontrabasowych w Europie, USA i w Chinach. Gra recitale i wygłasza prelekcje o historii polskiego kontrabasu m.in. w Guildhall School of Music and Drama w Londynie, w Hochschule fur Musik w Kolonii, wielokrotnie także podczas Kontrabasswoche w Stiftung Kloster Michaelstein, na University of North Texas w Denton, w USA podczas Międzynarodowych Konwencji Kontrabasowych organizowanych przez International Society of Bassists w Indianapolis 2001, Richmond 2003, Michigan 2005, Oklahoma 2007, San Francisco 2011, Rochester 2013, podczas Międzynarodowych Konwencji Kontrabasowych wW Akademii Muzycznej im. L. Janacka w Brnie, Festiwali i Konferencji Kontrabasowych w Paryżu 2008, w Phoenix 2009, w San Francisco 2009, w Berlinie 2010, w Pekinie 2012, 2013, 2015, na Uniwersytecie w Goianii (Brazylia) 2012 i Banskiej Bystricy (Słowacja) 2013, 2015. Od roku 1994 gra w duecie z pianistą Andrzejem Jungiewiczem, z którym nagrała CD „Medytacja Thais”. Jako solistka wykonała światowe premiery wielu utworów polskich kompozytorów, w tym także jej dedykowanych: Poemat Loch Ness, Yad Vashem, Harlequin, Mount Everest i Divertimento Concertante Benedykta Konowalskiego, Entrope Krystiana Kiełba , Rondo Flamenco Krzysztofa Zgraji i Szkice Grzegorza P. Wierzby. Słynny kontrabasista francuski Francois Rabbath w piątej części Nouvelle Technique de la Contrebasse (2015) zadedykował Irenie Olkiewicz utwór na dwa kontrabasy pt.: Embruns a umieszczone na kanale Youtube solowe wykonanie Ireny Olkiewicz utworu Francois’a Rabbath’a - „Ode d’Espagne” wysłuchało blisko 30 tysięcy internautów pozostawiając wiele pochlebnych recenzji. Irena Olkiewicz wielokrotnie koncertowała w duetach, triach i kwartetach kontrabasowych w Azji, Europie i w USA z tak wybitnymi kontrabasistami jak Tom Martin, Francois Rabbath, Catalin Rotaru, Thierry Barbe, Eric Hansen, Jeff Bradetich, Gunars Upatnieks i Song Yi. Jako kameralistka zagrała także wiele koncertów z wirtuozem fletu - Grzegorzem Olkiewiczem, prywatnie jej Mężem. Nagrała pięć płyt CD jako członek orkiestr pod batutą Grzegorza Olkiewicza, Grzegorza Nowaka w Szwajcarii oraz Czesława Grabowskiego. W roku 1997 wraz z Mężem Grzegorzem założyła Polską Orkiestrę Salonową Sotto Voce, z którą zagrała ponad dwieście koncertów w Europie i Egipcie. W roku 2004 z inicjatywy Ireny Olkiewicz powstał Kwartet Kontrabasowy Bassiona Polacca, z którym koncertowała w Europie i USA.
Irena Olkiewicz jest pomysłodawczynią i założycielką, a od roku 1994 Prezesem Polskiego Stowarzyszenia Kontrabasistów. W roku 1996 rozpoczęła publikowanie magazynu dla kontrabasistów pt.: „Kontrabasista" ISSN 1427-664X. Jest inicjatorką i dyrektorem artystycznym nowych projektów kontrabasowych takich jak: Mistrzowskie Kursy Muzyczne im, Grzegorza Olkiewicza w Pielgrzymowicach w roku 2022, Światowy Festiwal Kontrabasowy, który odbył się we Wrocławiu w roku 2004, 2006, 2008, 2010, 2014, Ogólnopolska Zimowa Akademia Kontrabasowa w Pielgrzymowicach 2006, Międzynarodowy Konkurs Kontrabasowy Wratislavia 2008, Międzynarodowe Sympozjum Kontrabasu w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego 2013 i 2016, Międzynarodowy Konkurs Osobowości Kontrabasowych, Wrocław 2013 i 2016, Letnia Akademia Kontrabasowa, Szczawno Zdrój 2017 i 2018 oraz Międzynarodowa Letnia Akademia Kontrabasowa i Międzynarodowy Konkurs dla Kreatywnych Kontrabasistów, Szczawno Zdrój 2019. Od roku 1992 Irena Olkiewicz jako pierwsza w Polsce zorganizowała ponad dwieście koncertów kontrabasowych i klas mistrzowskich w Zamku Wojnowice i we Wrocławiu z tak wybitnymi kontrabasistami m.in. jak: Gary Karr, Tom Martin, Francois Rabbath, Renaud Garcia-Fons, Ron Carter, Lars Danielsson, John Clayton, Miloslav Jelinek, Catalin Rotaru, Franco Petracchi, Jorma Katrama, Fernando Grillo, David Walter, Klaus Trumpf, Miloslav Gajdos, Thierry Barbe, Diana Gannett, David Murray, Eric Hansen, Adam Cegielski, Jacek Meira, Tom Knific, Kristin Korb, Rufus Reid, Linda McKnight, Barry Green, John Schimek, Barre Phillips, Song Yi, JunXia Hou, Jeff Bradetich, Petya Bagovska, Esra Gul, Sonia Ray, Hiroshi Ikematsu, Joel Quarrington, Hans Sturm, Antonio Garcia Araque, Ekkehard Beringer, Frank Proto, Carlos del Pino, Peter Askim, Dan Styffe, Petr Korinek, Paul Sharpe, Anthony Stoops, , BASSIONA AMOROSA i wielu innych.
Irena Olkiewicz w roku 2000 za redakcję magazynu „Kontrabasista” otrzymała Nagrodę Profesora Juilliard School of Music - Davida Waltera. Siedmiokrotnie (1994, 2005, 2008, 2010, 2014, 2015, 2017) otrzymywała Nagrodę Rektora Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu za osiągnięcia pedagogiczne i organizacyjne. Za nowy pomysł muzyczny dla Wrocławia i organizację Światowego Festiwalu Kontrabasowego w roku 2004 przyznano jej prestiżową Muzyczną Nagrodę Wrocławia. Otrzymała także Nagrodę Wrocławskiego Krasnala 2004 przyznawaną przez dziennikarzy Gazety Wrocławskiej. W roku 2010 otrzymała honorową odznakę „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. W roku 2018 Irena Olkiewicz została nominowana przez Gazetę Wrocławską w Plebiscycie „Osobowość Roku” w dziedzinie Kultury, w tym samym roku została także uhonorowana Złotym Medalem Towarzystwa Miłośników Wrocławia za działalność kulturalną dla Wrocławia i Brązowym Krzyżem Zasługi przyznanym przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

„… w roli „Damy z kontrabasem” wystąpiła Irena Olkiewicz, świetna kontrabasista, od lat związana z Wrocławiem, inicjatorka i obecnie prezes Polskiego Stowarzyszenia Kontrabasistów. Szczupła, niepozorna, włada całkowicie tym przytłaczającym nawet atletów instrumentem, wydobywając z niego dźwięk pełny, soczysty, znakomicie zróżnicowany zależnie od stylu muzyki. W niektórych utworach artystce towarzyszył pianista Andrzej Jungiewicz. W pamięci zachowam przede wszystkim brawurowe wykonanie „Utworu cyklicznego Nr 2” Augustyna (rodzaj rozbudowanej dramatycznej etiudy na kontrabas solo), rozkołysaną „Ode d’Espagne” Rabbatha czy romantyczną Sonatę Goerlicha, w której kontrabas śpiewał jak wiolonczela…” Artur Bielecki

 

Ukończyła studia w klasie wiolonczeli docenta Zdzisława Butora w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w 1989 roku. W czasie studiów czynnie uczestniczyła w mistrzowskich kursach interpretacji i warsztatach doskonaląc swoje umiejętności pod okiem znakomitych wiolonczelistów m.in. Siegfrieda Palma, Ivana Monigettiego, Andrzeja Orkisza, Romana Sucheckiego, Mariny Czajkowskiej i Bogumiły Reszke. W roku 1987, będąc jeszcze studentką, rozpoczęła pracę w Państwowym Liceum Muzycznym im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu na stanowisku nauczyciela gry na wiolonczeli, gdzie pracowała do 1996 roku. Po ukończeniu studiów w roku 1989, została zatrudniona na stanowisku asystenta w klasie wiolonczeli w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu a po przeprowadzeniu przewodu kwalifikacyjnego I stopnia w roku 1994 na stanowisku adiunkta z kwalifikacjami I stopnia. W roku 2001 przeprowadziła przewód kwalifikacyjny II stopnia a w grudniu 2014 roku otrzymała tytuł profesora sztuk muzycznych. Pod kierunkiem prof. Urszuli Marciniec-Mazur studia ukończyło ponad 50-ciu studentów, oraz 3 studentów studiów doktoranckich III stopnia. Urszula Marciniec-Mazur jest jurorem ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów i przesłuchań, ponadto prowadzi kursy mistrzowskie i warsztaty metodyczne w zakresie gry na wiolonczeli i kameralistyki zarówno w kraju jak i za granicą. Jest promotorem przewodów doktorskich, recenzentem prac doktorskich i habilitacyjnych, oraz postępowań o nadanie tytułu profesora. Równocześnie z działalnością dydaktyczną prof. Urszula Marciniec-Mazur prowadzi działalność koncertową. Głównym nurtem aktywności artystycznej jest kameralistyka.
W latach 1987-2001 jako muzyk orkiestrowy współpracowała z: Wrocławską Orkiestrą Kameralną Leopoldinum, Orkiestrą Filharmonii Opolskiej, Wrocławską Orkiestrą Kameralną Wratislavia, Menuhin Festival Orchestra, z którymi brała udział w nagraniach, festiwalach i tournée koncertowych w wielu krajach. Jako muzyk solista Orkiestry Leopoldinum współpracowała ze znakomitymi artystami takimi jak Yehudi Menuhin, Jerzy Maksymiuk, Ewa Podleś, Konstanty Andrzej Kulka, Vadim Brodski, Jan Stanieda, Krzysztof Jabłoński.
Wkrótce po uzyskaniu kwalifikacji II stopnia, w maju 2002 roku została wybrana na Prodziekana Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej we Wrocławiu. W latach 2012-2016 pełniła zaszczytną funkcję Dziekana Wydziału Instrumentalnego. W tym czasie prowadziła sprawy związane z funkcjonowaniem liczącej prawie 400 studentów i kilkudziesięciu pedagogów społeczności akademickiej oraz sprawowała opiekę nad organizacją życia artystycznego i dydaktycznego. Jako nauczyciel akademicki i członek Senatu pracowała w wielu gremiach akademickich m.in. Senackiej Komisji ds. Naukowo-Dydaktycznych, Komitecie Sterującym ds. budowy campusu AMKL, pełniła funkcję Kierownika Studiów Doktoranckich i Kierownika Studiów Podyplomowych. W roku 2011 została powołana przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, do opracowania projektu efektów kształcenia dla kierunku Instrumentalistyka, które zostały umieszczone na liście wzorcowych efektów kształcenia. Angażuje się również jako organizator i współorganizator licznych wydarzeń kulturalnych we Wrocławiu niezwiązanych bezpośrednio z miejscem pracy.
Prof. Urszula Marciniec-Mazur jest ekspertem Polskiej Komisji Akredytacyjnej oraz konsultantem Centrum Edukacji Artystycznej.
W uznaniu działalności pedagogicznej, artystycznej i organizacyjnej otrzymywała wielokrotnie Nagrodę Rektora Akademii Muzycznej we Wrocławiu, nagrodę Dyrektora Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II st. we Wrocławiu. W 2011 roku została
uhonorowana przez Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej Złotym Krzyżem Zasługi a w roku 2013 otrzymała Medal Komisji Edukacji Narodowej, a w 2019 roku otrzymała Złoty Medal za Długoletnią Służbę.

Urszula Marciniec-Mazur
wiolonczela
Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego we Wrocławiu

Irena Olkiewicz
kontrabas
Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego we Wrocławiu

Gabriela Szendzielorz
fortepian, teatr instrumentalny
Akademia Muzyczna im. K. Szymanowskiego w Katowicach

Andrzej Jungiewicz
fortepian, zespoły kameralne
Akademia Muzyczna im, K. Szymanowskiego w Katowicach

Piotr Rojek
organy
Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego we Wrocławiu

Marek Werpulewski
fortepian, zespoły kameralne
Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego we Wrocławiu

Jolanta Trzos Frankowska
flet, dziecięce zespoły muzyczne
UP w Krakowie, ZPSM im. M. Karłowicza w Krakowie

Grzegorz Frankowski
kontrabas mini, midi, zespoły kameralne
SM nr1 w Krakowie, ZSM w Wieliczce

Andrzej Jekiełek
kontrabas mini, midi
FN, ZSM im. K. Szymanowskiego w Warszawie

Robert Piękoś
kontrabas mini, midi
ZPSM im. K. Pendereckiego w Dębicy, ZSM im. W. Kilara w Rzeszowie

Roland Grzegorz Abreu Krysztofiak
kontrabas jazzowy, gitara basowa
The Cuban Latin Jazz

• Uczestnikami mogą być studenci i absolwenci akademii muzycznych, uczniowie szkół muzycznych oraz nauczyciele szkolnictwa muzycznego.
• Uczestnicy niepełnoletni muszą mieć zapewnioną opiekę osoby dorosłej, która odpowiada za ich bezpieczeństwo podczas Kursu.
• Organizator Kursów nie sprawuje i nie zapewnia opieki nad osobami, które nie ukończyły 18 roku życia.
• Program Kursów obejmuje codzienne lekcje indywidualne z wybranymi przez Uczestnika Pedagogami , warsztaty kameralne i orkiestrowe, udział w wieczornych koncertach i wspólnym spędzaniu wieczorów przy ognisku ( w miarę sprzyjającej pogody). Wybrani Uczestnicy zostaną zaproszeni do udziału w koncercie Uczestników.
• Organizatorzy zapewniają Uczestnikom współpracę z akompaniatorami
• Uczestnicy zobowiązani są do ubezpieczenia się we własnym zakresie od kosztów leczenia i następstw nieszczęśliwych wypadków. 
Na terenie Kursów będzie obowiązywał szczegółowy regulamin uwzględniający ewentualne zalecenia przeciwepidemiczne Ministra Zdrowia. Uczestnik zobowiązuje się do przestrzegania regulaminu oraz ewentualnych zaleceń Sanepidu dotyczących bezpiecznego przebywania w miejscach publicznych w czasie epidemii Covid-19. 
• Każdy z uczestników klas wiolonczeli i kontrabasu zobowiązany jest do zabezpieczenia nóżki instrumentu gumą, podkładką antypoślizgową lub paskiem. Uczestnicy z instrumentami bez zabezpieczonej nóżki nie będą dopuszczeni do zajęć.
• Organizatorzy nie zapewniają instrumentów oraz stołków kontrabasowych.
• Organizator nie pośredniczy w rezerwacji zakwaterowania Uczestników.

 

ZGŁOSZENIA

Aby wziąć udział w Mistrzowskich Kursach Muzycznych im. Grzegorza Olkiewicza należy przesłać do 30 czerwca 2022 r. e-mailem na adres Organizatora (This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.) wypełnione czytelnie i podpisane następujące dokumenty,
Karta zgłoszenia
Oświadczenie dotyczące danych osobowych
Deklaracja opieki nad uczestnikiem (dotyczy uczestników, którzy nie ukończyli 18 roku życia)
• dowód wpłaty za udział w Kursach

Opłata za udział w Kursach:
udział aktywny: 600 zł
udział bierny (opiekunowie): 50 zł
obiady (nieobowiązkowo): 200 zł

Wpłaty należy dokonać na konto:
Polskie Stowarzyszenie Kontrabasistów
BNP PARIBAS FORTIS 18 1600 1462 0008 0394 7384 5001
Tytuł przelewu: (imię i nazwisko uczestnika) - udział w Kursach 2022
Opłata za udział w Kursach musi wpłynąć na konto bankowe Organizatora najpóźniej do 15 lipca 2022 

 

Ważne informacje dla Uczestników:

Miejsce klas mistrzowskich i warsztatów dla klas:
fletu, wiolonczeli, kontrabasu i fortepianu:Hotel Koniczynka w Pawłowicach
Adres: ul. Zjednoczenia 16B, Pawłowice

Miejsce klas mistrzowskich i warsztatów dla klasy organów:
Kościół Rzymskokatolicki św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Pielgrzymowicach
Adres: ul.Karola Miarki 6, 43-253 Pielgrzymowice

Miejsca koncertów:
25 sierpnia 2022 Kościół Parafialny św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Pielgrzymowicach, ul. Karola Miarki 6
22 i 26 sierpnia 2022 Gminny Ośrodek Kultury (GOK) w Pawłowicach, ul. Zjednoczenia 67

Polecane zakwaterowanie:
Hotel i Hostel „Koniczynka”, Pawłowice Śl. ul. Zjednoczenia 16B
Hotel „Pielgrzymówka”, Pielgrzymowice ul. Cieszyńska 6
Hotele i Agroturystyka: Bzie (3km), Zebrzydowice (5km) i Jastrzębie Zdrój (10km)

Polecany dojazd:
do Katowic - PKP , Katowice - Pawłowice (50km) - PKS , Pawłowice Centrum (Targ) – Pielgrzymowice Centrum (9km) - Komunikacja Lokalna Gminy Pawłowice (9km) Bus z miejscem na instrumenty kursuje co 30’, cena biletu 1 zł, czas przejazdu 20’ lub dojazd samochodem.

Copyright © 2024 Polskie Stowarzyszenie Kontrabasistów