Kontrabasista, absolwent klasy prof. Czesława Ząbka w Akademii Muzycznej w Krakowie. Kontynuował naukę u Michaela Wolfa, obecnie profesora Hochschule der Künste w Berlinie.
Różnorodność zainteresowań muzycznych zaowocowała współpracą z wybitnymi przedstawicielami różnych stylów w muzyce. Występował w trio z flecistką Jadwigą Kotnowską u boku takich gitarzystów jak Leszek Potasiński czy Waldemar Gromolak. Jako miłośnik i popularyzator muzyki Astora Piazzolli założył kwintet Tango Bridge, który przez wiele lat występuje z Waldemarem Malickim. W koncertach i spektaklach tanga argentyńskiego występował z czołowymi bandoneonistami (Daniel Binelli, J.J. Mossalini Junior, Christian Gerber, Wiesław Prządka, Klaudiusz Baran i Piotr Kopietz). Współtworzył również projekty muzyczne z Vadimem Brodskim, Leszkiem Możdżerem, Mikołajem Trzaską, Jose Torresem oraz Jorgosem Skoliasem. Jako solista i kameralista występował w całej Europie, Anglii, Stanach Zjednoczonych i Japonii. W 2004 r. założył kwintet smyczkowy Piazzoforte, którego płyta z muzyką Astora Piazzolli i udziałem pianisty Kevina Kennera nagrodzona została Fryderykiem 2006 za najlepszy album muzyki kameralnej. W latach 2006‒2014 artysta był kierownikiem muzycznym spektaklu Tango Piazzolla, w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. W latach 1990-2016 był kontrabasistą orkiestry kameralnej Capella Cracoviensis. Artysta występował z czołowymi zespołami kameralnymi nurtu wykonawstwa historycznego: kwartetami Casals, Mosaiques oraz zespołem London Baroque. Płyta nagrana w Trio Basso została nominowana do nagrody Fryderyk 2021. Obecnie artysta współpracuje Morphing Chamber Orchestra. Płyta orkiestry z udziałem światowej sławy sopranistki Aleksandry Kurzak zdobyła Fryderyka 2021 za najlepszy polski album za granicą. Grzegorz Frankowski prowadzi również ożywioną działalność pedagogiczną. Jego uczniowie są laureatami czołowych polskich konkursów kontrabasowych. Jako wykładowca regularnie prowadzi warsztaty i lekcje mistrzowskie. Jest autorem podręcznika do nauki gry na kontrabasie "Szkoła na kontrabas ‒ Mini, Midi, Maxi" oraz "Przebojów muzyki klasycznej" w transkrypcji na kontrabas i fortepian.

Naukę gry na skrzypcach rozpoczął pod kierunkiem Józefa Błaszczoka. W latach 2001-2003 kształcił się w klasie skrzypiec profesor Antje Weithaas w berlińskim Universität der Künste. Od roku 2003 studiował u profesora Bartosza Bryły w Akademii Muzycznej imienia Karola Lipińskiego we Wrocławiu, którą ukończył z wyróżnieniem w roku 2005. W wyniku przeprowadzonego przewodu doktorskiego, na którym publicznie wykonał cały cykl 24 Kaprysów op. 1 Niccolò Paganiniego, otrzymał w roku 2008 stopień doktora sztuki. Jest laureatem krajowych i międzynarodowych konkursów skrzypcowych w Katowicach, Sosnowcu, Wrocławiu, Krakowie, Elblągu, Poznaniu, Warszawie i Sankt-Petersburgu.
Do jego największych sukcesów zaliczyć można m.in.:
    • III nagrodę i nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworu XX wieku na III Międzynarodowym Konkursie imienia Piotra Czajkowskiego dla młodych muzyków w Sankt-Petersburgu,
    • I nagrodę na Ogólnopolskich Przesłuchaniach Klas Skrzypiec i Altówki w Elblągu,
    •  III nagrodę i nagrodę Towarzystwa Muzycznego imienia Henryka Wieniawskiego na VI Ogólnopolskim Konkursie Skrzypcowym imienia Zdzisława Jahnkego w Poznaniu,
    • I wyróżnienie (VI miejsce) na II Międzynarodowym Konkursie na Skrzypce Solo imienia Tadeusza Wrońskiego w Warszawie.
Kwalifikując się do największych konkursów skrzypcowych, brał udział w Konkursie Wykonań Muzycznych w Genewie, Konkursie imienia Georga Kulenkampffa w Kolonii, Konkursie imienia Królowej Elżbiety w Brukseli, Konkursie imienia Niccolò Paganiniego w Genui. Był także finalistą Konkursu imienia Maxa Rostala w Berlinie oraz półfinalistą Konkursu imienia Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. Wielokrotny stypendysta Ministra Kultury i Sztuki, Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci, laureat nagrody Prezydenta Miasta Gliwice oraz Plebiscytu na Człowieka Roku Ziemi Gliwickiej. Jako solista występował na renomowanych festiwalach zarówno w kraju, jak i za granicą, takich jak: Schleswig-Holstein Musik Festival, Kammermusik Podium Braunschweig, Dni Henryka Wieniawskiego w Szczawnie-Zdroju, Mistrzowie Wiolinistyki w Zielonej Górze. Koncertował z towarzyszeniem orkiestr Filharmonii Krakowskiej, Zabrzańskiej, Zielonogórskiej, Szczecińskiej, Hamburger Symphoniker, Symphonieorchester Bern, Gliwicką oraz Raciborską Orkiestrą Kameralną, Kammerorchester Hannover, Orkiestrą Kameralną Filharmonii w Kirovogradzie, a także Europejską Studencką Orkiestrą Symfoniczną. Z tą ostatnią, pod dyrekcją Maestro Marka Pijarowskiego, w ramach „Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016”, wykonał w salach koncertowych Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu i Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach Koncert skrzypcowy A-dur op. 8 Mieczysława Karłowicza. Na potrzeby Programu II Polskiego Radia dokonał nagrania Koncertu skrzypcowego D-dur op. 35 Piotra Czajkowskiego z towarzyszeniem Polskiej Orkiestry Radiowej pod dyrekcją Andrzeja Straszyńskiego, a w 2016 roku nakładem wydawnictwa Wratislavia Productions ukazała się jego płyta CD z muzyką kompozytorów polskich Paderewski / Gąsieniec / Stolpe.
Dla Polskiego Wydawnictwa Muzycznego opracował partie skrzypiec w kompozycjach Fryderyka Chopina, Antoniego Stolpe, Witolda Lutosławskiego i Mirosława Gąsieńca którego Sonata na skrzypce i fortepian jest mu dedykowana. Jest autorem opracowania Sonat i partit na skrzypce solo Jana Sebastiana Bacha, wydanego przez wrocławską Akademię Muzyczną w 2013 roku wraz z komentarzem edytorskim – pierwszego wydanego drukiem opracowania tego dzieła od czasów wydanej w 1969 roku pracy legendarnego profesora Tadeusza Wrońskiego.
Od roku 2017 doktor habilitowany sztuki, jest adiunktem w Akademii Muzycznej imienia Karola Lipińskiego we Wrocławiu. W roku akademickim 2021/2022 pracował na stanowisku profesora uczelni Akademii Muzycznej imienia Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, a w ciągu ostatnich kilkunastu lat prowadził klasy skrzypiec w szkołach muzycznych, gdzie jego uczniowie zdobywali nagrody na konkursach zarówno krajowych jak i międzynarodowych.
Gra na instrumencie z XVIII wieku.

www.jacekropski.pl

Copyright © 2024 Polskie Stowarzyszenie Kontrabasistów